Wanyob telah pindah ke blogspot !

Setelah fikir masak-masak , saya merasakan sudah tiba masanya untuk saya berpindah ke pelantar blogger meninggalkan Self Hosting .  Sejujurnya saya lebih suka untuk menggunakan Slef Hosting Wordpress . Tetapi atas beberapa faktor saya membuat keputusan untuk pindah ke Blogger Blogspot .

  
Senang nak komen blog anda . '

Majoriti pembaca saya dari kalangan blogger itu sendiri . Kebanyakan adalah pengguna blogspot . Sebenarnya ada satu benda yang agak leceh mengenai perkara ini . Empunya blog tidak membenarkan anonymous dan name Url  untuk komen . Kebiasanannya mereka buat setting ini sebab diserang oleh SPAM . 




Lebih mesra pengguna blogspot lain . 

Saya sudah lama tidak guna blogspot dengan aktif . Satu masa dahulu salah satu feature yang menarik dekat blogspot adalah follower dan news feed url . Dua benda ini wajib ada untuk golongan blog yang target blogwalker. Sekarang ada lagi atau tidak , saya masih belum godek sepenuhnya .
 

Ekonomi sikit 

 Updatenya mahu sekali untuk setiap lapan tahun . Rasa macam tak praktikal lah pulak untuk guna slef hosting blogspot . Domain dikekalkan tetapi hosting tidak guna dah .

Self Hosting Server asyik down . 

Masalah kalau guna hosting Jomhosting adalah asyik down jer , sejak dulu lagi problem ini macam tidak selesai . Kalau nak beli domain sahaja , Jomhosting memang berbaloi .

18 komen:

Pendekar Berkuda berkata...

saya beli semua domain dari jomhost.com. hosting ja beli kat jomhosting untuk dua laman web.

Syazwan Youb berkata...

Hang ada berapa laman web langsung ?

Hero Borneo berkata...

platform blogspot memang best untuk blog yang santai dan selfhosting untuk blogger tegar..saya pilih dua platform kerana minat yang mendalam terhadap dunia blogging

Syazwan Youb berkata...

Saya minat , tapi itulah kekurangan masa .

akubiomed berkata...

Satu keputusan yang sukar. Saya masih kekal dengan hosting berbayar kerana bimbang hosting percuma ini bila-bila masa pihak Google boleh buat pembersihan yang pernah berlaku suatu dahulu.

Syazwan Youb berkata...

Google sekali buat projek pembersihan memang sangat sakit .

mrhanafi berkata...

buat perjadualan masa berblogging bro..elakkan gangguan luar seperti media sosial.

titan berkata...

takpe..ada duit nanti..leh try hosting semula.

Mummy Julia berkata...

Welcome to blogspot... hehehe

Mummy Julia berkata...

Ntah la mummy ada gak buat wordpress dan yg lain2 tapi blospot ni simple je senang je nak handle.. so kekal sampai sekarang.. :)

Syazwan Youb berkata...

Yeah ! Masa untuk jana duit

Syazwan Youb berkata...

Hehehe thanks

Syazwan Youb berkata...

kalau saya suka wordpress , jenis suka test sana test nie . Last-last blog korup.

Syazwan Youb berkata...

itu yang saya cuba , sekarang nak betul-betul tetapkan disiplin.

mrhanafi berkata...

bagus dan terus berniat untuk kekal disiplin ..bro pasti boleh

mrhanafi berkata...

hosting blogspot memang terbaik juga bro....jimat

Unknown berkata...

Dari blogspot -->wordpress-->blogspot kecenderungan kepada asal :)

SEO Expert berkata...

What is Website give example?

A website (also written as web site) is a collection of web pages and related content that is identified by a common domain name and published on at least one web server. Notable examples are wikipedia.org, google.com, and amazon.com

Catat Ulasan