Apakah penunggang yang salah ?

"Motor yang excident tu pun salah jugalah kan sebab masa dia langgar dia guna laluan kecemasan"
Ini adalah ayat yang seorang penunggang pasti akan dengar . Apa yang jadi penunggang yang disalahkan , termasuklah tragedi baru-baru ini .

Pertama sekali , di lebuh raya laluan kecemasan dan laluan untuk penunggang motorsikal adalah laluan yang sama . Yup ! Yang bahagian tepi yang korang selalu tengok tu laluan untuk motorsikal .
Cuma di sesetengah bukan laluan plus , penunggang ambil risiko taknak guna laluan tersebut , sebab laluan disediakan sangat kecik dan dipenuhi dengan lubang mahupun ada pokok . Atau lembu tengah tidur .


 Kredit Gambar

Penunggang motorsikal ada sedikit eleman brotherhood , benda tu memang automatik ada dalam darah penunggang motorsikal . Motor rosak akan ada penunggang lain tolak , kalau pancit cabut tayar hantar repair , minyak takda ambil minyak diorang. Paling takda penunggang akan slow tanya apa jadi , kemudian minta maaf tak dapat tolong .

Sekali lagi diingatkan , laluan kecemasan juga laluan untuk penunggang . Bila ada trafik jem penunggang still guna laluan itu dan bila dengar saja bunyi siren barulah penunggang masuk ke laluan kereta . Setengah penunggang sendiri yang akan main peranan untuk membuka laluan kepada ambulan .

3 komen:

Mummy Julia berkata...

Tulahh banyak org gunakan laluan kecemasan utk kepentingan diri sendiri.. huh!

Hero Borneo berkata...

ada juga pengguna yang berkereta yang guna lorong kecemasan..

arzmoha berkata...

tak kira kita di pihak mana kena hati-hati dan bertimbang rasa

Catat Ulasan